יום I1️⃣5️⃣I לעומר 🌾 תשפג
- Fly Guy
- 10 באוק׳ 2022
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 18 באפר׳ 2023
יום 15 לעומר תשפג
יום חמישי בערב, אור ל-ל' ניסן תשפג
יום ראשון של ראש-חודש
(20/4/2023)
לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ. לְיַחֵד שֵׁם י"ה בו"ה בְּיִחוּדָא שְׁלִים בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מוּכָן וּמְזוּמָן לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל סְפִירַת הָעוֹמֶר. כְּמו שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַיהֹוָה:
וִיהִי נוֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ.
וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ. וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ:
[שכח לספור סופר ביום למחר בלי ברכה, שכח גם אז יספור בלילות הבאים בלי ברכה וטוב שאחר יוציא אותו בברכה:]
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָֽׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּֽנוּ עַל סְפירַת הָעֽוֹמֶר.
הַיוֹם חֲמִשָׁה עָשָׂר יוֹם שֶׁהֵם שְׁנֵי שָׁבוּעוֹת וְיוֹם אֶחָד לָעֽוֹמֶר
הָרַחֲמָן הוּא יַחֲזִיר לָֽנוּ עֲבוֹדַת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לִמְקוֹמָהּ בִּמְהֵרָה בְיָמֵֽינוּ אָמֵן סֶֽלָה.
לַמְנַצֵֽחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר שִׁיר:
אֱלֹהִים יְחָנֵּֽנוּ וִיבָרְכֵֽנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּֽנוּ סֶֽלָה:
לָדַֽעַת בָּאָֽרֶץ דַּרְכֶּֽךָ בְּכָל גּוֹיִם יְשׁוּעָתֶֽךָ:
יוֹדֽוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדֽוּךָ עַמִּים כֻּלָּם:
יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ לְאֻמִּים כִּי תִשְׁפּוֹט עַמִּים מִישׁוֹר וּלְאֻמִּים בָּאָֽרֶץ תַּנְחֵם סֶֽלָה:
יוֹדֽוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדֽוּךָ עַמִּים כֻּלָּם:
אֶֽרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ יְבָרְכֵֽנוּ אֱלֹהִים אֱלֹהֵֽינוּ:
יְבָרְכֵֽנוּ אֶלֹהִים וְיִירְאוּ אוֹתוֹ כָּל אַפְסֵי אָֽרֶץ:
אָנָּא בְּכֹֽחַ גְּדֻלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ שַׂגְּבֵֽנוּ טַהֲרֵֽנוּ נוֹרָא
נָא גִבּוֹר דּוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם
בָּרְכֵם טַהֲרֵם רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָּמְלֵם
חֲסִין קָדוֹשׁ בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתֶֽךָ
יָחִיד גֵּאֶה לְעַמְּךָ פְּנֵה זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתֶֽךָ
שַׁוְעָתֵֽנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵֽנוּ יוֹדֵֽעַ תַּעֲלוּמוֹת
בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
חסד שבתפארת
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם,
אַתָּה צִוִּיתָנוּ עַל יְדֵי מֹשֶׁה עַבְדֶּךָ לִסְפּוֹר סְפִירַת הָעוֹמֶר כְּדֵי לְטַהֲרֵנוּ מִקְלִפּוֹתֵינוּ וּמִטּוּמְאוֹתֵינוּ. כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְתָּ בְּתוֹרָתֶךָ. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. כְּדֵי שֶׁיִּטָּהֲרוּ נַפְשׁוֹת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל מִזֻּהֲמָתָם: וּבְכֵן יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁבִּזְכוּת סְפִירַת הָעוֹמֶר שֶׁסָּפַרְתִּי הַיּוֹם יְתֻקַּן מַה שֶׁפָּגַמְתִּי בִּסְפִירָה (השייך לאותו הלילה). וְאֶטָּהֵר וְאֶתְקַדֵּשׁ בִּקְדֻשָּׁה שֶׁל מַעְלָה. וְעַל יְדֵי זֶה יֻשְׁפַּע שֶׁפַע רַב בְּכָל הָעוֹלָמוֹת וּלְתַקֵּן אֶת נַפְשׁוֹתֵינוּ וְרוּחוֹתֵינוּ וְנִשְׁמוֹתֵינוּ מִכָּל סִיג וּפְגַם. וּלְטַהֲרֵנוּ וּלְקַדְּשֵׁנוּ בִּקְדֻשָׁתְךָ הָעֶלְיוֹנָה.
אָמֵן סֶלָה:
*** הטקסטים לקוחים מתוך ויקיטקסט ***
לימוד יומי
מגילת רות
פרק ב פסוקים ה-ז
שיחת בועז ונערו
[ה] וַיֹּ֤אמֶר בֹּ֙עַז֙ לְֽנַעֲר֔וֹ
הַנִּצָּ֖ב עַל־הַקּוֹצְרִ֑ים
לְמִ֖י הַנַּעֲרָ֥ה הַזֹּֽאת׃
[ו] וַיַּ֗עַן הַנַּ֛עַר הַנִּצָּ֥ב עַל־הַקּוֹצְרִ֖ים וַיֹּאמַ֑ר
נַעֲרָ֤ה מֽוֹאֲבִיָּה֙ הִ֔יא
הַשָּׁ֥בָה עִֽם־נׇעֳמִ֖י מִשְּׂדֵ֥י מוֹאָֽב׃
[ז] וַתֹּ֗אמֶר אֲלַקֳּטָה־נָּא֙ וְאָסַפְתִּ֣י בָעֳמָרִ֔ים
אַחֲרֵ֖י הַקּוֹצְרִ֑ים
וַתָּב֣וֹא וַֽתַּעֲמ֗וֹד מֵאָ֤ז הַבֹּ֙קֶר֙ וְעַד־עַ֔תָּה
זֶ֛ה שִׁבְתָּ֥הּ הַבַּ֖יִת מְעָֽט׃
רש"י
(ה) לְמִי הַנַּעֲרָה הַזֹּאת – וְכִי דַרְכּוֹ שֶׁל בֹּעַז לִשְׁאֹל בְּנָשִׁים? אֶלָּא, דִּבְרֵי צְנִיעוּת וְחָכְמָה רָאָה בָּהּ: שְׁתֵּי שִׁבֳּלִים לִקְּטָה, שְׁלֹשָׁה אֵינָהּ לִקְּטָה; וְהָיְתָה מְלַקֶּטֶת עוֹמְדוֹת מְעֻמָּד וְשׁוֹכְבוֹת מְיֻשָּׁב, כְּדֵי שֶׁלֹּא תִּשְׁחֶה.
(ו) הַשָּׁבָה עִם נָעֳמִי – הַטַּעַם לְמַעְלָה תַּחַת הַשִּׁי"ן, לְפִי שֶׁהוּא לְשׁוֹן עָבָר, וְאֵינָהּ לְשׁוֹן פּוֹעֶלֶת.
(ז) וַתֹּאמֶר – בְּלִבָּהּ. אֲלַקְּטָה נָּא – לֶקֶט הַשִּׁבֳּלִים. וְאָסַפְתִּי בָעֳמָרִים – שִׁכְחָה שֶׁל עֳמָרִים.
*** הטקסטים לקוחים מתוך ויקיטקסט ***
נכתב בצידו
תזכורות, הארות וענייני דיומא
הנער מדווח לבועז על כוונותיה של רות ללקט בשדה (פסוק ז).
ר' יוסף קרא מפרש שרות דיברה לפני כן עם אותו נער
שהיה ממונה על הכנסת אנשים לשטח השדה
ואמרה לו שזאת כוונתה.
אולם רש"י מפרש שכלל לא אמרה זאת בפיה אלא רק בליבה
ונראה מתוך פירושו
שהנער הבין בעצמו את כוונתה של רות מתוך מעשיה.
עוד יש לציין, כי אמנם רות אמרה את הדברים בפסוק ב לעיל:
"
וַתֹּ֩אמֶר֩ ר֨וּת הַמּוֹאֲבִיָּ֜ה אֶֽל־נׇעֳמִ֗י
אֵֽלְﬞכָה־נָּ֤א הַשָּׂדֶה֙ וַאֲלַקֳּטָ֣ה בַֽשִּׁבֳּלִ֔ים
אַחַ֕ר אֲשֶׁ֥ר אֶמְצָא־חֵ֖ן בְּעֵינָ֑יו
"
אולם דברים אלו נאמרו בינה לבין נעמי והנער כלל לא שמע אותם.
ייתכן שנער זה, הניצב על הקוצרים, היה בעל רוח הקודש
ו"שמע" את דבריה של רות כאשר הרהרה אותם בליבה
כדרך שרבקה אמנו שמעה ברוח הקודש את אשר בנה עשו הרהר בלבו
(כמבואר ברש"י על בראשית כז מב).
ואמנם
בעניין רבקה אמנו הדברים מפורשים במדרש (בראשית רבה סז ט)
אולם בעניין הנער הניצב על הקוצרים לא מצאתי מדרש דומה
וגם לא נאמר מיהו הנער
ולכן הדברים הינם בגדר השערה בלבד.
לקבלת תזכורת יומית בוואסטאפ הצטרפו לקבוצה.
לקבלת תזכורת יומית במייל הצטרפו לקבוצה. (שימו ❤️ - ייתכן שבפעם הראשונה המייל יגיע לתיקיית "ספאם").
למעקב אחר תזכורות יומיות בפייסבוק עקבו אחרינו בדף.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾