top of page

יום I2️⃣9️⃣I לעומר 🌾תשפד

  • Uri Ziv
  • 21 במאי 2024
  • זמן קריאה 3 דקות

יום 29 לעומר תשפד

יום שלישי בערב, אור ל-י"ד אייר

(21/5/2024)





לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ. לְיַחֵד שֵׁם י"ה בו"ה בְּיִחוּדָא שְׁלִים בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מוּכָן וּמְזוּמָן לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל סְפִירַת הָעוֹמֶר. כְּמו שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַיהֹוָה:

וִיהִי נוֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ.

וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ. וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ:


[שכח לספור סופר ביום למחר בלי ברכה, שכח גם אז יספור בלילות הבאים בלי ברכה וטוב שאחר יוציא אותו בברכה:]


בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָֽׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּֽנוּ עַל סְפירַת הָעֽוֹמֶר.


הַיוֹם תִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם שֶׁהֵם אַרְבָּעָה שָׁבוּעוֹת וְיוֹם אֶחָד לָעֽוֹמֶר


הָרַחֲמָן הוּא יַחֲזִיר לָֽנוּ עֲבוֹדַת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לִמְקוֹמָהּ בִּמְהֵרָה בְיָמֵֽינוּ אָמֵן סֶֽלָה.



לַמְנַצֵֽחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר שִׁיר:

אֱלֹהִים יְחָנֵּֽנוּ וִיבָרְכֵֽנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּֽנוּ סֶֽלָה:

לָדַֽעַת בָּאָֽרֶץ דַּרְכֶּֽךָ בְּכָל גּוֹיִם יְשׁוּעָתֶֽךָ:

יוֹדֽוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדֽוּךָ עַמִּים כֻּלָּם:

יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ לְאֻמִּים כִּי תִשְׁפּוֹט עַמִּים מִישׁוֹר וּלְאֻמִּים בָּאָֽרֶץ תַּנְחֵם סֶֽלָה:

יוֹדֽוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדֽוּךָ עַמִּים כֻּלָּם:

אֶֽרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ יְבָרְכֵֽנוּ אֱלֹהִים אֱלֹהֵֽינוּ:

יְבָרְכֵֽנוּ אֶלֹהִים וְיִירְאוּ אוֹתוֹ כָּל אַפְסֵי אָֽרֶץ:


אָנָּא בְּכֹֽחַ גְּדֻלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה

קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ שַׂגְּבֵֽנוּ טַהֲרֵֽנוּ נוֹרָא

נָא גִבּוֹר דּוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם

בָּרְכֵם טַהֲרֵם רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָּמְלֵם

חֲסִין קָדוֹשׁ בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתֶֽךָ

יָחִיד גֵּאֶה לְעַמְּךָ פְּנֵה זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתֶֽךָ

שַׁוְעָתֵֽנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵֽנוּ יוֹדֵֽעַ תַּעֲלוּמוֹת

בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:


חסד שבהוד


רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם,

אַתָּה צִוִּיתָנוּ עַל יְדֵי מֹשֶׁה עַבְדֶּךָ לִסְפּוֹר סְפִירַת הָעוֹמֶר כְּדֵי לְטַהֲרֵנוּ מִקְלִפּוֹתֵינוּ וּמִטּוּמְאוֹתֵינוּ. כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְתָּ בְּתוֹרָתֶךָ. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. כְּדֵי שֶׁיִּטָּהֲרוּ נַפְשׁוֹת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל מִזֻּהֲמָתָם: וּבְכֵן יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁבִּזְכוּת סְפִירַת הָעוֹמֶר שֶׁסָּפַרְתִּי הַיּוֹם יְתֻקַּן מַה שֶׁפָּגַמְתִּי בִּסְפִירָה (השייך לאותו הלילה). וְאֶטָּהֵר וְאֶתְקַדֵּשׁ בִּקְדֻשָּׁה שֶׁל מַעְלָה. וְעַל יְדֵי זֶה יֻשְׁפַּע שֶׁפַע רַב בְּכָל הָעוֹלָמוֹת וּלְתַקֵּן אֶת נַפְשׁוֹתֵינוּ וְרוּחוֹתֵינוּ וְנִשְׁמוֹתֵינוּ מִכָּל סִיג וּפְגַם. וּלְטַהֲרֵנוּ וּלְקַדְּשֵׁנוּ בִּקְדֻשָׁתְךָ הָעֶלְיוֹנָה.

אָמֵן סֶלָה:


לימוד יומי

מגילת רות

פרק ג פסוקים יב-יג

הבטחת בועז


[יב] וְעַתָּה֙ כִּ֣י אׇמְנָ֔ם

כִּ֥י (אם) גֹאֵ֖ל אָנֹ֑כִי

<המילה "אם" כתובה במגילה אך אין לקרוא אותה, כמבואר ברש"י>

וְגַ֛ם יֵ֥שׁ גֹּאֵ֖ל קָר֥וֹב מִמֶּֽנִּי׃


[יג] לִ֣ינִי ׀ הַלַּ֗יְלָה

וְהָיָ֤ה בַבֹּ֙קֶר֙ אִם־יִגְאָלֵ֥ךְ טוֹב֙ יִגְאָ֔ל

וְאִם־לֹ֨א יַחְפֹּ֧ץ לְגׇאֳלֵ֛ךְ וּגְאַלְתִּ֥יךְ אָנֹ֖כִי חַי־ה֑'

שִׁכְבִ֖י עַד־הַבֹּֽקֶר׃


רש"י


(יב) וְעַתָּה כִּי אָמְנָם כִּי


אִם כְּתִיב וְלֹא קְרִי


כְּלוֹמַר:

מַשְׁמַע סָפֵק;

וַדַּאי יֵשׁ גּוֹאֵל קָרוֹב מִמֶּנִּי.


[סְפָרִים אַחֵרִים:

כִּי אִם – מַשְׁמַע סָפֵק, וְהוּא וַדַּאי.]


אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי:

שַׂלְמוֹן וֶאֱלִימֶלֶךְ וְטוֹב - אַחִים הָיוּ

וּמַהוּ אֲשֶׁר לְאָחִינוּ לֶאֱלִימֶלֶךְ (להלן ד ג)?

לְעוֹלָם קוֹרֵא אָדָם אֶת דּוֹדוֹ אָחִיו


כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו" (בראשית יד,יד)

וַהֲלֹא אַבְרָהָם דּוֹדוֹ הָיָה!

כָּךְ הָיָה בֹּעַז לֶאֱלִימֶלֶךְ בֶּן אָחִיו

קְרוֹבוֹ שֶׁל מַחְלוֹן

אֲבָל טוֹב הָיָה קָרוֹב יוֹתֵר.

קָרוֹב מִמֶּנִּי – שֶׁהוּא אָח, וַאֲנִי בֶּן אָח.


(יג) לִינִי הַלַּיְלָה – לִינִי בְּלֹא אִישׁ.

חַי ה'

אָמְרָה לוֹ: בִּדְבָרִים אַתָּה מוֹצִיאֵנִי?

קָפַץ וְנִשְׁבַּע לָהּ שֶׁאֵינוֹ מוֹצִיאָהּ בִּדְבָרִים.


וְיֵשׁ מֵרַבּוֹתֵינוּ אָמְרוּ: לְיִצְרוֹ נִשְׁבַּע

שֶׁהָיָה יִצְרוֹ מְקַטְרְגוֹ: "אַתָּה פָּנוּי וְהִיא פְּנוּיָה, בֹּא עָלֶיהָ"

וְנִשְׁבַּע שֶׁלֹּא יָבֹא עָלֶיהָ אֶלָּא עַל יְדֵי נִשּׂוּאִין.


*** הטקסטים לקוחים מתוך ויקיטקסט ***



נכתב בצידו

תזכורות, הארות וענייני דיומא


המילה "אם" במקרא היא דו-משמעית.

על פי רוב, "אם" מציינת תנאי והטלת ספק באירוע עתידי.

אולם, בשלושה מקומות בתורה המילה "אם" מציינת חובה הלכתית

במסגרת אירוע שסופו לקרות.

רש"י בפירושו על התורה מונה את שלושת המקומות הללו.


לכאורה,

בועז עוד לא ידע אם יגאל את רות או לא

ולכן אמר לה:

"אם <=אולי> גואל אנוכי".


אולם,

ניתן לומר וכך מסתבר

[על פי גירסת "ספרים אחרים" ברש"י]

שבועז כיוון לומר:

"אם <=אמנם> גואל אנוכי"

אלא שצריך להמתין למחרת

כדי לקנות את זכות הגאולה.


כדי להדגיש זאת, יש לקרוא ללא המילה "אם":


"

וְעַתָּה֙ כִּ֣י אׇמְנָ֔ם

כִּ֥י גֹאֵ֖ל אָנֹ֑כִי

וְגַ֛ם יֵ֥שׁ גֹּאֵ֖ל קָר֥וֹב מִמֶּֽנִּי

"


(אמנם מנחת שי הביא לכך טעם אחר עיין שם)


לקבלת תזכורת יומית בוואסטאפ הצטרפו לקהילה.

לקבלת תזכורת יומית במייל הצטרפו לקבוצה. (שימו ❤️ - ייתכן שבפעם הראשונה המייל יגיע לתיקיית "ספאם").

למעקב אחר תזכורות יומיות בפייסבוק עקבו אחרינו בדף.

🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾


bottom of page